- Startpagina
- Zomerbanden in Winter | Tirendo.nl
Wanneer de temperatuur daalt en de weersomstandigheden verslechteren, vragen veel automobilisten zich af of zij verplicht zijn om winterbanden te gebruiken. In tegenstelling tot landen als Duitsland of Oostenrijk, kent Nederland geen wettelijke winterbandenplicht. Desondanks kan het rijden met zomerbanden in de winter risicovol zijn. In dit artikel lees je alles over de regelgeving, veiligheid, verschillen tussen zomer- en winterbanden en het juiste moment om te wisselen.
In Nederland is er geen specifieke verplichting om bij winterse omstandigheden op winterbanden te rijden. Je mag in principe het hele jaar door met zomerbanden de weg op, ongeacht sneeuw of ijs. De Nederlandse overheid legt automobilisten geen boete op als zij in de winter met zomerbanden rijden. Dat is dus anders dan in sommige buurlanden, waar bij winterse omstandigheden een (situatieve) winterbandenplicht geldt en waar een boete en zelfs punten op het rijbewijs kunnen volgen.
Hoewel het wettelijk is toegestaan om met zomerbanden te blijven rijden, is het niet per se aan te raden. Bij gladheid, sneeuw of temperaturen ruim onder het vriespunt presteren zomerbanden namelijk minder goed. Dit betekent dat je voertuig langer doet over het remmen, minder grip heeft in bochten en daardoor het risico op slippen groter wordt. Houd dus rekening met de veiligheid van zowel jezelf als anderen in het verkeer.
Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld voor koude omstandigheden (onder de 7°C). Ze hebben een zachtere rubbersamenstelling en een profiel met veel lamellen. Hierdoor grijpen ze beter op sneeuw en ijs, en blijft de remweg korter.
Een compromis tussen zomer- en winterbanden zijn de all-seasonbanden (vierseizoenenbanden). Deze banden zijn geschikt voor uiteenlopende weersomstandigheden, maar bieden in zware sneeuwval net iets minder grip dan echte winterbanden. Rijd je echter vooral in stedelijke gebieden met beperkte sneeuwval, dan kunnen all-seasonbanden een goede oplossing zijn.
Je hebt vast wel eens gehoord van de M+S-markering (Mud & Snow). In veel landen is dit echter niet meer voldoende om als echte winterband gezien te worden. Steeds vaker wordt het Alpine-symbool (3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake) als standaard gebruikt. In Nederland zijn er geen specifieke eisen aan het bandensymbool in de winter, maar rijd je bijvoorbeeld naar Duitsland of Oostenrijk, dan is het Alpine-symbool vaak verplicht bij winterse omstandigheden. Check dus altijd vóór vertrek de regels van het land waar je naartoe reist.
In Nederland krijg je geen boete als je tijdens de winter op zomerbanden rijdt. De algemene verplichting is alleen dat je banden moeten voldoen aan de minimale profieldiepte van 1,6 mm. Toch adviseert de ANWB minimaal 4 mm profieldiepte voor winterbanden, zodat je voldoende grip behoudt.
Als je met zomerbanden in de sneeuw een ongeluk veroorzaakt, kan een verzekeraar stellen dat je niet voldoende voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Dit kán (afhankelijk van de situatie) leiden tot gedeelde aansprakelijkheid of een mindering van de uitkering. Controleer dus goed de polisvoorwaarden van je autoverzekering, want elk verzekeringsbedrijf kan hierin eigen regels hanteren.
Ga je in de winter op wintersport naar landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk, houd er dan rekening mee dat daar vaak wél een winterbanden- of sneeuwkettingplicht geldt. Zo loopt in Duitsland bijvoorbeeld een situatieve winterbandenplicht: bij sneeuw, ijzel en gladheid zijn winterbanden of all-seasonbanden met het Alpine-symbool verplicht. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een flinke boete én een punt in het Duitse rijbewijsregister.
Hoewel er in Nederland geen vastgestelde periode is waarin je winterbanden móét gebruiken, hanteren veel automobilisten de O-naar-O-regel: van Oktober tot en met Pasen (Ostern). Dit is vooral een vuistregel, die je helpt te herinneren op tijd te wisselen. Blijft de temperatuur echter boven de 7°C, kun je wat later wisselen.
Controleer geregeld de bandenspanning: of je nu zomer- of winterbanden hebt, een te lage bandenspanning vergroot de slijtage, verhoogt het brandstofverbruik en beperkt de grip op de weg.
In Nederland is het toegestaan om met zomerbanden in de winter te rijden, maar het kan een verstandige keuze zijn om in de koudere maanden over te stappen op winterbanden of all-seasonbanden. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook om problemen in het buitenland te voorkomen. Houd er rekening mee dat verzekeraars in bepaalde gevallen kunnen oordelen dat je roekeloos hebt gehandeld als je zonder passende banden bij sneeuw of ijzel gaat rijden. Controleer voor je op wintersport gaat ook altijd de lokale regels, want een boete in het buitenland of problemen met de verzekering zijn makkelijk te vermijden door tijdig te wisselen.
Kortom: geniet van een veilige winter op de weg door te kiezen voor de banden die passen bij de omstandigheden en je reisbestemmingen. Heb je vragen over de juiste bandenkeuze of profieldiepte? Raadpleeg dan een erkend bandenexpert of de ANWB voor een persoonlijk advies.
Aantal: %entry-quantity%
Prijs per artikel: %entry-formattedTotalPrice%