Klantenservice (Ma–Vr: 7:00–22:00): +31 (0) 858880173
Bandenspanning

De juiste bandenspanning


De juiste druk is essentieel


De banden vormen het eerste en enige contact tussen u en de weg, en zijn daarom van cruciaal belang voor uw veiligheid en rijcomfort. Dat men er doorgaans weinig aandacht aan besteed is dan ook erg onverstandig - en niet alleen om veiligheidsredenen. Een te lage bandenspanning veroorzaakt namelijk ook onnodig brandstofverbruik en een snelle slijtage. De juiste bandenspanning kan variëren; afhankelijk van het type band en het soort rubber, maar ook van het gebruik en rijgedrag. Door de bandenspanning minimaal één keer per maand te controleren, vermindert u het brandstofverbruik en vergroot u de levensduur van de banden aanzienlijk.


Wat is de juiste druk?

De bandenspanning wordt gemeten in bar, en varieert over het algemeen tussen de 2.0 en 3.0. Hoewel de fabrikant u dus een bepaalde druk adviseert, is die toch niet per se de meest ideale. Bent u van plan een lange reis te gaan maken, dan is het raadzaam de druk een beetje op te krikken. Heeft u een zware lading aan boord, dan geldt hetzelfde. Trekt u een aanhanger, dan moet vooral de druk in de voorbanden wat opgeschroefd worden. In al deze gevallen kunt u een verhoging van ongeveer 0.3 bar als maatstaf aanhouden. Verder wordt geadviseerd de druk van winterbanden 0.2 bar hoger te houden dan bij zomerbanden. Tot slot moet de bandenspanning altijd worden afgestemd op de maximum snelheid die uw banden aankunnen. Alle banden hebben een bepaalde snelheidsindex, aangegeven op de wang van de band. Weet u die, dan kunt eenvoudig een bandenspanningstabel raadplegen.

Hoe weet ik welke druk mijn banden moeten hebben?De juiste druk verschilt per type band, per bandenmaat en per type auto. In het instructieboek vermeldt de fabrikant de meest ideale bandenspanning. Heeft u die niet bij de hand, dan kunt u die echter ook vinden aan de binnenkant van de benzineklep of in de deur van de bestuurder.

Hoe controleer ik de bandenspanning?


U kunt uw bandenspanning controleren bij vrijwel ieder tankstation. Let er op dat u de slang goed aansluit op het ventiel, en is dat het geval, dan kunt u de druk eenvoudig aflezen. Indien de spanning te laag is pompt u natuurlijk wat lucht bij, maar let er wel op dit omwille van de nauwkeurigheid in kleine stapjes te doen. Bovendien moeten de banden koud zijn, omdat bij gebruik de banden warm worden, en dat heeft weer invloed op de spanning in de band. Hoe warmer de band wordt, hoe hoger de druk. Voeg dus lucht toe voordat u erop uit trekt of er maximaal een paar kilometer met lage snelheid op heeft gereden. Controleer in ieder geval niet binnen een uur na gebruik, omdat de meter dan een vertekend beeld zal geven.

Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren?


In een maand tijd verliest elke band ongeveer 0.2 bar aan druk. Rubber is domweg niet compleet luchtdicht, en dus spreken we hier van natuurlijke deflatie. Het is dan ook raadzaam elke maand de druk te controleren. Daarnaast doet men er goed aan voor en na lange ritten even te kijken of de spanning nog op pijl is, omdat intensief gebruik van de banden tot een versnelde deflatie leidt. Bij oudere banden en banden met veel slijtageplekken is het drukverlies per tijdseenheid waarschijnlijk groter dan bij nieuwe banden, dus is ook dat een reden de spanning extra goed in de gaten te houden.


Zo leest men de druk af

Wat zijn de gevolgen van een onjuiste druk?


Een onjuiste bandenspanning heeft een scala aan negatieve effecten op de rijprestaties. Het meest kwalijke is een verminderde veiligheid, maar ook dingen als een verhoogde slijtage en brandstofverspilling kunnen gemakkelijk worden vermeden.


De belangrijkste gevolgen van een verkeerde inflatie
  • Verhoogde slijtage en verminderde levensduur
  • Negatieve invloed op de remprestaties
  • Onnodig brandstofverbruik
  • Verminderde controle en stuurprecisie
  • Verhoogd risico op aquaplaning
  • Meer kans op een klapband!

Een te lage bandenspanning


In de meeste gevallen is er sprake van onderspanning. Bij onderspanning wordt het rubber vervormd doordat het contactoppervlak met de weg wordt vergroot. Een hoger draagvlak leidt in principe tot meer grip op de weg, maar kan uiteindelijk ook averechts werken. In dit geval leidt het niet zozeer tot meer grip als wel tot meer wrijving. Wrijving veroorzaakt hitte, en door de hitte kunnen er weer vervormingen plaatsvinden waardoor de banden niet goed meer op de velgen passen. Hieraan gepaard gaat nog een hele reeks andere ongewenste factoren: de remweg wordt groter, de wegligging instabieler, het algehele rijcomfort gaat achteruit, en u heeft een verhoogd risico op aquaplaning. Daarnaast verbruikt u ook nog eens extra brandstof, hetgeen het milieu, en vooral uw portemonnee, geen goed doen.

Een te hoge bandenspanning


Een band kan langzaam leeglopen, maar het kan zichzelf niet oppompen. Echter, met alle negatieve gevolgen van een te lage bandenspanning in het achterhoofd, zou u in de verleiding kunnen komen de druk te hoog op te voeren. En daar wint u niets meer, want een te hoge inflatie leidt tot vrijwel precies dezelfde ongemakken als een te lage inflatie. Ook in het geval van een te hoge bandenspanning slijten de banden sneller en kan het rubber worden vervormd. Ook bij een te hoge druk heeft u minder grip en vergroot u de kans op aquaplaning. En, last but not least...een te hoge druk vergroot de kans op een klapband. Om kort te gaan: overdrijven heeft geen zin!


Lucht of stikstof?


In de meeste gevallen zit er lucht in de banden, maar u kunt er ook voor kiezen om uw banden te vullen met stikstof. Door de hogere warmtecapaciteit van stikstof wordt de band minder snel warm. Tevens is stikstof veiliger, omdat het, in tegenstelling tot zuurstof, geen brand voedt.  Het oppompen van uw banden met stikstof is bovendien voordeliger, omdat de juiste bandenspanning langer behouden blijft, en dus onnodig brandstofverbruik wordt voorkomen. De voordelen zijn:


De band oppompen met het oog op de meter

Minder vaak de druk controleren

Omdat de druk stabieler - dwz. langer behouden blijft - hoeft u het minder vaak te inspecteren.

Grotere veiligheid

Omdat stikstof minder heet wordt en niet brandgevaarlijk is, bent u in het geval van een ongeval beter beschermd.

Lager brandstofverbruik

De meer constante druk garandeert u voor langere tijd een optimale bandenspanning, en dus een minimale rolweerstand. Verminderde rolweerstand betekent minder verbruik, en dus ook minder kosten.

Langere levensduur van de band

Een stabielere druk voorkomt vervormingen en slijtage, en gaat dus meer kilometers mee.

Er is echter een nadeel, en dat is dat stikstof, in vloeibare toestand, niet ongevaarlijk is (het kan leiden tot brandwonden en verstikking). Daarom is inflatie eigenlijk alleen bij de garage mogelijk. Bij tankstations vindt men doorgaans alleen luchtpompen.

Video van Continental over het belang van de juiste bandenspanning

Alles wat hier gezegd is is vooral bedoeld om u te motiveren vaker de bandenspanning te controleren. Ook hopen we u met deze informatie in staat te stellen tijdig schade aan de banden te herkennen, en te weten wanneer ze aan vervanging toe zijn. Zijn ze aan vervanging toe, of wilt u gewoon eens kijken wat de mogelijkheden zijn? Neem dan een kijkje in onze catalogus. Vul eenvoudig uw bandenmaat in in onze configurator hieronder.







x

Tirendo.nl gebruikt cookies om u te voorzien van de best mogelijke ervaring op onze website. Door het gebruik van onze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

OK Meer info