De nieuwe UHP-band is budgetvriendelijk en u hoeft geen compromis te sluiten op het vlak van prestaties
Betrouwbare en sterke prestaties op droge en natte wegen
Europese kwaliteit voor een budgetprijs zodat u veel waar krijgt voor uw geld
Concurrerende labelscores
Krachtig remmen op droog wegdek Stijve schouderblokken aan de buitenzijde zorgen voor een betere krachtoverbrenging voor krachtig remmen op droog wegdek.
Betrouwbaar rijden op natte wegen Met geoptimaliseerde inkepingen past het contactoppervlak zich progressief aan naargelang de externe krachten voor een betrouwbare controle op natte wegen.
Gebalanceerde prestaties op nat en droog wegdek De verbeterde bandconstructie en compound voor nat wegdek en de nieuwe sterke hiel met één draad zorgen voor een goede stuurrespons op droog wegdek, terwijl de silica compoundtechnologie voor het loopvlak zorgt voor goede prestaties op nat wegdek.
Hoge kilometrage en laag brandstofverbruik De geoptimaliseerde constructie van de band beperkt het energieverlies en de wrijving voor een lager brandstofverbruik en een hogere kilometrage.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Intensa UHP 2
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
02/2020
ANWB.nl
255/45 R18 103Y XL
Satisfactory + Goed tot zeer goed op droog wegdek. Heel laag verbruik (beste uit de test). Prima slijtvastheid. Geen onvoldoendes.- Lichte tekortkomingen op nat wegdek (op de onderdelen wegligging en zijdelingse grip. Remmen en aquaplaning zijn wel goed).
IntensaUHP2 tyre review
Gemiddelde uit 194 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
11.593
20.10.2021vanSteven Schroor Sava banden zijn de beste B-merkbanden die er zijn. Het zijn eigenlijk doorontwikkelde Goodyearbanden.
Al jaren monteer ik Sava onder de auto omdat ze goede grip hebben, lage slijtage en geluidsniveau.
17.02.2021vanRTO Goede degelijke en stille band, weinig of geen lucht lekkage, uitstekende wegligging voor de prijs is het een goede kwaliteit band.
01.02.2019vanEd Slijtage lijkt erg hoog - banden kennelijk zeer kwetsbaar: met lage snelheid scheef stukje trottoirband geraakt en de wang scheurde open. Mijn vertrouwen is weg om hiermee 240 km te rijden. Is een lichte band en voelde al voor montage erg slap aan.