Kleber Krisalp HP 3 Ontworpen om de winter mee door te komen
SNEEUW Uitstekend in de sneeuw
Uitstekende veiligheid in de sneeuw dankzij de toepassing van heel veel horizontale lamellen
3PMSF* en M+S**
IJS Voortreffelijk op beijzeld wegdek
Het nieuwe rubbermengsel, op basis van functionele elastomeren, verbetert de grip op de weg en verkort de remafstand op beijzeld wegdek met 1m (1)
NAT WEGDEK Een van de beste winterbanden in de markt op nat wegdek
Hogere klasse op nat wegdek op het bandenlabel, van C naar B (2)
Een 2,2m kortere remweg op nat wegdek (3)
Zijn V-vormig richtingsgebonden profiel met breed uitlopende groeven voert het water gemakkelijker af waardoor het risico op aquaplaning wordt verkleind (4)
* 3 Peak Mountain Snow Flake, wintercertificering. ** Modder & Sneeuw. (1) Remafstand op ijs verkort met 8%, vergeleken met het vorige gamma KLEBER Krisalp HP2 in de afmeting 205/55 16 91H. Interne test door de Michelin-groep, in oktober 2014 uitgevoerd op de ijsbaan van Clermont Ferrand. (2) Vergeleken met het vorige gamma KLEBER Krisalp HP2: een hogere klasse op het bandenlabel, van C naar B. Bron: Product Tracking Report augustus 2015. (3) Een 2,2 meter ofwel 6% kortere remweg in de afmeting 205/55 R16 91H. Interne test door de Michelin-groep, in december 2014 uitgevoerd in het technologiecentrum van Ladoux. (4) Weerstand tegen aquaplaning werd verkleind met 15% in de rechte lijn en 13% in bochten. Vergeleken met zijn voorganger, het vorige gamma KLEBER Krisalp HP2, in de afmeting 205/55 16 91H. Intern onderzoek door de Michelin-groep, in december 2014 uitgevoerd in het technologiecentrum van Ladoux.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:Krisalp HP 3
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
09/2019
ANWB.nl
185/55 R15 82T
Recommendable Beste uit de test op droog wegdek. Goed op nat, sneeuw en ijs en een prima slijtvastheid. Lichte tekortkomingen op zijdelingse grip in de sneeuw en op wegligging op nat wegdek. Afrolgeluid buiten de auto iets hoger dan gemiddeld.
KrisalpHP3 tyre review
Gemiddelde uit 803 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
8.893
28.04.2024vanMiklós Istvan Ik had geen negatieve ervaring.
15.04.2023vanRoger Moreira Resina Band met sublieme kwaliteiten op nat wegdek en besneeuwde wegen. Grip, ook en vooral dan op (verharde) sneeuw, is beduidend beter dan eender welke andere band. Ook qua slijtage een zeer goede band. Rolgeluid valt amper op ten opzichte van de gemiddelde zomerband en het brandstofverbruik ligt niet hoger. Absolute aanrader!
22.03.2021vanKris Reyniers Een uitstekende band! Bij winterweer een ongelooflijk verschil met zomerbanden! Dit is voor mij de ideale band! Ik vind het nieuw ontworpen profiel ook zeer mooi en stijlvol!
23.04.2020vanAnna De banden zijn opvallend stil. Wij rijden een cabrio met soft top en als de oude winterbanden erop zaten gaf dat binnen veel herrie. Deze zijn echt heel veel stiller. De rij eigenschappen op een besneeuwde weg zijn super maar ook bij regen doen zij het prima. Enige nadeel is dat de banden veel meer benzine verbruiken als onze oude banden. Reden wij met de oude banden gemiddeld tussen de 9.8-10.3 ltr per 100km. Deze zitten eerder bij de 10.3-11,1 ltr per 100km terwijl wij geen koude winter hebben gehad en wij niet meer gebruik hebben gemaakt van de airco dan anders. Met name op binnenwegen loopt het verbruik erg op. Maar verder zijn wij zeer tevreden over deze banden