De nieuwe UltraContact. Lange levensduur - ontwikkeld in Duitsland.
Geniet van uitstekende kilometers dankzij de nieuwe YellowChili-mengeling.
Vertrouw op hoge veerkracht - dankzij de robuuste UltraShield-constructie.
Ervaar overtuigende prestaties in natte omstandigheden en het comfort van een laag rijgeluid.
Ons recept voor ultralang rijplezier.
We weten dat het veel leuker is om goede banden in actie te zien op het asfalt dan om voor nieuwe te moeten zorgen. Daarom zorgt de UltraContact, met zijn nieuwe YellowChili-mengsel en het aangepaste loopvlakdesign, voor een veilige en uitgebalanceerde rijervaring met ultrahoge kilometrages. Het beste wat u kunt doen, is eraan wennen om heel, heel lang niet aan nieuwe banden te denken.
Als de straten ruiger worden, laat hij niets zien.
Autorijden is het leukst als je weet dat bijna niets je kan stoppen. En juist voor dit gevoel hebben we de nieuwe UltraContact ontwikkeld. De robuuste UltraShield-constructie biedt uitstekende bescherming tegen alledaagse schade. Wij wensen u een plezierige tijd op alle soorten wegdek - of het nu ruw en hobbelig of vers geasfalteerd is.
Voor veilige prestaties op nat wegdek.
Geniet van elk moment op de weg, zelfs als het regent. Een groot aantal speciaal gevormde lamellen maakt het zogenaamde wipe-out effect mogelijk, waarbij het water snel naar buiten wordt afgevoerd en u profiteert van een korte remweg. Bovendien verminderen speciale geluiddempers in de bandengroeven het rijgeluid aanzienlijk. Zodat elke reis voor u zo aangenaam en veilig mogelijk is.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:UltraContact
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
02/2023
ANWB.nl
225/55 R17 101W XL EVc
Recommendable
UltraContact tyre review
Gemiddelde uit 40 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
N/A
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.220
05.09.2024vanFred Zeer tevreden over deze banden. Stil en veel grip.
Ik heb wel de XL genomen omdat die beter grip geeft in de bochten.
Ik merk echt een verschil.
29.08.2024vanJan Had na montage eerst enige bedenking tegen deze band. Comfort was duidelijk verbeterd, maar stuurde wat minder strak (een wat zachtere wang dan de eerdere dunlop banden). Na controle en bijstellen bandenspanning werd dit aanzienlijk verbeterd, Euromaster had een te lage spanning gegeven. Sinds de montage 5000 km gereden, waarvan meer dan 4000 km vol beladen door Europa, en ben zeer tevreden. Fjne stille band, die erg goed rijdt op zowel de autobaan met 150+ km/uur als op bergpassen met haarspeldbochten. Heb tevens gemerkt dat het verbruik van de wagen met ca. 1,5 km per liter is verbeterd tov van de dunlops die af-fabriek waren gemonteerd!