Extreme winter Auto Band De Blizzak ICE is een winterband zonder spikes die werd ontworpen om hevige sneeuw en ijs te overwinnen in gematigde en subarctische klimaten
Krachtige multicell-compound Verkleint het risico op slippen
De Blizzak ICE-winterband werd ontworpen om u een veilig en voorbereid gevoel te geven in alle mogelijke winterse rijsituaties, vooral ijzige wegen. Banden slippen wanneer er op het ijs een dunne laag water ligt, waardoor de banden geen contact meer maken met de weg. Om dat te vermijden, gebruikt de Blizzak ICE een multicell-compound die water van het ijs absorbeert voor stevige grip.
Unieke profielgroeven en loopvlakblokken De levensduur van de band verlengen
Het juiste loopvlak kan het verschil maken voor een winterband. We ontwierpen het Blizzak ICE-loopvlak met meervoudige profielgroeven en stijvere blokken – verhoogde rubberen delen van een band – voor goede grip en remprestaties op sneeuw en ijs. Dankzij het ontwerp is de band beter bestand tegen de strengste winterse omstandigheden om ook na verloop van tijd nog uitstekende prestaties te leveren.
Optimale groeven in het loopvlak Het lawaai in het voertuig verminderen
Een comfortabele reis draait niet alleen om vertrouwen en controle; ook een stille rit draagt daartoe bij. Onafhankelijke tests tonen aan dat de Blizzak ICE een lager geluidsniveau bereikt dan de gemiddelde band met spikes dankzij zijn optimale loopvlakpatroon.* Hoewel het loopvlakpatroon van de band hoge blokken heeft, laten de groeven beter lucht door om lawaai in het voertuig te beperken.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Merk
Bridgestone
Model
Blizzak Ice
Dimension
205/55 R16 91S, Nordic compound
Breedte
205
Band Profiel
55
Construction type
R
Bandenmaat
16
Draagvermogen
91
Snelheidsindex
(S)
With/Without Valve (TT/TL)
Band vereist binnenband
M/C
Nee
BRIDGESTONE EU NV/SA
Via del Fosso del Salceto 13/15, 00128, Rome, Italy