1 Gebaseerd op een interne zijwandsplijttest, vergelijking met de BFGoodrich® All-Terrain T/A® KO in de afmeting LT265/70R17. De resultaten van de zijwandsplijttest zijn afgeleid van een simulatie waarbij de zijwand met een testmachine werd getest op weerstand.
2 Off-Roadtest – Gebaseerd op tests door een onafhankelijke organisatie van de weerstand op grind, vergelijking met de BFGoodrich® All-Terrain T/A® KO in de afmeting LT265/70R17.
3 On-Road – Gebaseerd op interne slijtagetests, vergelijking met de BFGoodrich® All-Terrain T/A KO in de afmeting LT265/70R17.
4 Trekkracht in modder – Gebaseerd op interne, subjectieve tests, vergelijking met de BFGoodrich® All-Terrain T/A® KO in de afmeting LT 265/70R17.
5 Sneeuw – Gebaseerd op tests door een onafhankelijke organisatie, vergelijking met de BFGoodrich® All-Terrain T/A® KO in de afmeting LT 265/70R17. Er werd een standaard GM-spintest gebruikt.
EU-Bandenlabel / Rendementsklassen
De Europese Unie heeft bij verordening (nr. 1222/2009) het EU-Bandenlabel ingevoerd, dat identiek en bindend is voor alle EU-lidstaten. Het is van toepassing op banden voor personenauto's, lichte bedrijfsvoertuigen en zware bedrijfsvoertuigen die na 1.7.2012 zijn geproduceerd.
Drie verschillende gedeelten worden getest: rolweerstand, grip op nat wegdek en het rolgeluid dat de band op de weg maakt.
Het EU-bandenetiket is niet van toepassing op: vernieuwde banden, professionele off-roadbanden, racebanden, banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, noodbanden van het T-type, speciale banden voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990, banden met een maximaal toegestane snelheid van 80 km/uur, banden voor velgen met een nominale diameter van 254 mm of minder of 635 mm of meer.
Met deze verordening beoogt de Europese Unie enerzijds de economische en ecologische efficiëntie van het wegverkeer te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten, en anderzijds de consument meer transparantie van de producten te bieden en tegelijkertijd te dienen als een actief hulpmiddel bij de besluitvorming.
Al tijdens de integratie bekritiseren deskundigen het feit dat het EU-bandenlabel helaas maar een paar productkenmerken vermeldt. Naast rolweerstand, grip op nat wegdek en rolgeluid, waarop de EU-bandenetikettering vooral is gericht, hebben banden veel belangrijkere en veiligheidsrelevantere producteigenschappen, zoals aquaplaning-eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, remeigenschappen op droog en nat wegdek, gedrag onder winterse omstandigheden, enz.
Bandenfabrikanten wijzen erop dat testresultaten van diverse instellingen en vakbladen een belangrijk informatiemedium voor de eindgebruiker blijven. Deze tests richten zich meestal op andere veiligheidsrelevante productkenmerken dan de EU-normkwalificaties voor de etikettering van banden, die altijd belangrijk zijn voor de eindgebruiker.
All-Terrain T/A KO2 tyre review
Gemiddelde uit 30 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
27.500
15.12.2021vanDaniel Goede band in dikke sneeuw
03.11.2021vanRuud Boeser Deze banden hebben wij onder onze buscamper en zijn er meer dan tevreden mee, onder alle weersomstandigheden en op alle soorten wegen rijd deze banden geweldig. Ik zou niets anders meer willen.
09.03.2020vanJan Zeer goede band, geluidsontwikkeling vanaf 110 km/u maar zeer beperkt, een iets hoger verbruik +- 2l/ 100km. Vanwege het grove profiel blijven er wel gemakkelijk steentjes aanwezig die met het nodige lawaai dan in de wielkasten belanden. Ik rij nu 60% minder in 4x4 dan met de andere at banden. Ben zeer tevreden en ze zien er ook zeer goed uit.
Wees de eerste die op de hoogte is van nieuwe producten, exclusieve aanbiedingen en promoties. Registreer u nu voor de Tirendo.nl nieuwsbrief en ontvang 5€ bij uw volgende bandenaankoop. Minimale bestelwaarde 150€, eenmalig bruikbaar.