Nokian banden zijn geproduccerd en getest ver boven de poolcirkel tot de beste prestaties, zelfs in de meest extreme omstandigheden te bieden. Dus terwijl seizoenen kunnen veranderen, uw keuze van winterbanden blijft hetzelfde: Nokian WR G2. Ultimate smeltende sneeuw prestaties Een ultra-moderne asymmetrische binnen / buiten profiel geeft Nokian WR G2 de diverse eigenschappen die nodig zijn in Centraal-Europa. De vorm en de lamellen van de buitenste schouder maken de band makkelijk te hanteren en stabiel te rijden op alle oppervlakken, terwijl de binnenste schouder zorgt voor een uitstekende grip. Nokian Tyres is ook de pionier in het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor veiliger rijden in smeltende sneeuw: de innovatieve smeltende sneeuw wigvormige en gepolijste groeven geduwd zwaar smeltende sneeuw en water opzij om aquaplaning te voorkomen. Respect voor het milieu Nokian WR G2 is vervaardigd met behulp van slechts lage aromatische, zuivering ed. oliën. Het heeft ook een nieuwe rubbersamenstelling op basis van koud silicium en canola-olie, het verminderen van de rolweerstand en dus het besparen van brandstof.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
WRG2 tyre review
Gemiddelde uit 2.270 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
9.590
05.09.2015vanKevin De Keyser Ik heb de banden nog niet in de sneeuw kunnen testen, door gebrek aan sneeuw. Maar ben er zeker van dat ze me op de baan zullen houden. Ik heb er volle vertrouwen in.
30.10.2011vanMaaidie Dit is een hoogstaand stukje techniek qua winterbandkwaliteit. Uitmundende eigenschappen op sneeuw en ijs, zowel accelereren als stoppen op de gladste ijspiste is werkelijk top! De rest van de eigenschappen geef ik ook graag een grote onderscheiding. Voor mij is dit hét merk der échte winterbanden!
12.07.2011vanvan Putten prima winterband, zeer goede waterafvoer.
17.05.2011vanDaniel Hele goede betrouwbare band. Perfecte grip onder winterse omstandigheden onder een auto met 230pk, 500nM en automaat.