Maximaal remvermogen op nat wegdek en hoger kilometerrendement dankzij Safety Silica Compounds
Extra rijcomfort dankzij een geoptimaliseerd bandenprofiel
Sportief rijgedrag in elke auto dankzij het op rijdynamiek gerichte profielontwerp.
De nieuwe PremiumContact™ 6 combineert comfort, stuurprecisie, maximale veiligheid en goede milieu-eigenschappen in één band. Om dit te bereiken, is er een nieuwe compound ontwikkeld met een innovatief design die gebaseerd is op de high-tech SportContact™ 6 en een profiel voor een comfortabele reis. Het resultaat is een band die de handling, rolweerstand, kilometerprestatie en comfort met 15% verbetert ten opzicht van zijn voorganger.
De PremiumContact™ 6 zal geproduceerd worden in 70 maten voor wielen van 16 t/m 21 inch voor personenwagens en SUV’s. De nieuwe band zal geleidelijk de succesvolle voorgangers, de ContiPremiumContact™ 5 en de ContiSportContact™ 5, vervangen.
Maximaal remvermogen op nat wegdek en hoger kilometerrendement dankzij Safety Silica Compounds. De kristallijne silicasamenstelling in de kap- en basiscompounds staat borg voor superieure remprestaties, vooral onder natte rijomstandigheden. Terwijl de veiligheidsprestaties maximaal blijven, kon de slijtvastheid toch aanzienlijk worden verbeterd — een traditioneel conflict in bandenontwikkeling.
Extra rijcomfort opgewaardeerd door de comfortgerichte prestatievoetafdruk. De op slijtvastheid gerichte polymeermengeling levert een kilometerrendement op dat ruim 15% hoger ligt. De nieuwe polymeren vergroten het contactoppervlak en de duurzaamheid van het profiel onder dagelijkse gebruiksomstandigheden voor elk voertuigsegment. Bovendien verbetert de zachte patroonstructuur het rijcomfort en het kilometerrendement, terwijl het interieurgeluid vermindert.
Sportief rijgedrag in elke auto dankzij het op rijdynamiek gerichte patroonontwerp. Het geavanceerde macroblokdesign verzekert maximale controle en bochtenstabiliteit. Deze complexe schouderblokstructuur maakt een optimale laterale krachtoverdracht mogelijk. Bovendien staat de asymmetrische ribgeometrie garant voor een hogere patroonstijfheid en minder blokvervorming, met als resultaat een betere grip onder invloed van de laterale krachten.
In de verordening inzake de etikettering van banden is bepaald welke informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en het rolgeluid van banden moet worden verstrekt. Bovendien wordt verwezen naar de wintereigenschappen van het product.
De EU-verordening 1222/2009, die sinds 1 november 2012 van kracht is, is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door de EU-verordening 2020/740; vanaf dan gelden er nieuwe eisen. De classificatieklassen voor brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies zijn gewijzigd en de lay-out van het EU-label is aangepast. De in de EU-databank opgeslagen productgegevensbladen van de fabrikant kunnen worden gedownload via een in het etiket geïntegreerde QR-code. Informatie over grip op sneeuw en ijs is ook nieuw opgenomen voor banden die aan deze criteria voldoen.
De volgende banden zijn vrijgesteld van de verordening: - banden die uitsluitend zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990 – vernieuwde banden (tot een overeenkomstige verlenging van EU VO 2020/740 heeft plaatsgevonden) - professionele off-roadbanden - racebanden - banden met extra voorzieningen om de tractie te verbeteren, bv. spijkerbanden - T-type noodbanden - banden met een toegestane snelheid van minder dan 80 km/h - banden voor velgen met een nominale diameter ≤ 254 mm of ≥ 635 mm
De criteria en evaluatieklassen in een oogopslag
brandstofefficiëntie
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de rolweerstand van de banden, het voertuig zelf, de rijomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. De gemeten rolweerstand (rolweerstandscoëfficiënt) van de band wordt onderverdeeld in de klassen A (hoogste efficiëntie) tot E (laagste efficiëntie).
Als een voertuig volledig is uitgerust met klasse A-banden, is een verbruiksvermindering tot 7,5%* mogelijk in vergelijking met klasse E-banden. In het geval van bedrijfsvoertuigen kan dit zelfs nog hoger zijn. (Bron: Effectbeoordeling van de Europese Commissie * indien gemeten volgens de testmethoden van Verordening (EU) 2020/740)
Let op: Het brandstofverbruik hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl en kan aanzienlijk worden verminderd door op een milieuvriendelijke manier te rijden. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de brandstofefficiëntie te verbeteren.
Grip op nat wegdek
De grip op nat wegdek is onderverdeeld in de klassen A (kortste remweg) - E (langste remweg).
Als een auto is uitgerust met klasse A-banden, kan in vergelijking met klasse E-banden de remafstand tot 18 m korter zijn bij het remmen vanaf 80 km/h (op een wegdek met gemiddelde grip).* *Bron: wdk Economische Vereniging van de Duitse Rubberindustrie eV
Let op: De verkeersveiligheid hangt voor een groot deel af van uw eigen rijstijl. De remafstanden moeten altijd in acht worden genomen. De bandenspanning moet regelmatig worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek te verbeteren.
Extern rolgeluid
Het geluid dat door een band wordt afgegeven, beïnvloedt het totale volume van het voertuig en heeft niet alleen invloed op uw eigen rijcomfort, maar ook op de geluidshinder voor het milieu. In het EU-bandenlabel wordt het rolgeluid van banden onderverdeeld in 3 klassen, van A (laagste rolgeluid) - C (hoogste rolgeluid), gemeten in decibel (dB) en vergeleken met de Europese geluidsemissiegrenswaarden voor het rolgeluid van buitenbanden.
A Het pictogram met de classificatie "A" geeft aan dat het rolgeluid van de band meer dan 3 dB onder de EU-grenswaarde ligt die tot 2016 van kracht is. B De "B"-classificatie betekent dat het rolgeluid van de band tot 3 dB onder of gelijk is aan de EU-grenswaarde die tot 2016 van kracht is. C De classificatie "C" geeft aan dat de gespecificeerde grenswaarde is overschreden.
Business Reviews
Profile:PremiumContact 6
Beoordelingsdatum
Testfaciliteit
Dimensies
Tekst van Review
Beoordeling
Afsluiter
03/2019
Auto Zeitung
255/50 R20 109Y XL EVc
Highly recommended
PremiumContact6 tyre review
Gemiddelde uit 676 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
10.609
11.10.2023vanJoop Fijne band goede grip.
28.04.2023vanJens Beste banden die ik ooit heb gehad. Vele malen meet grip dan michelin pilot sports. Ik ben een sportieve rijder en deze banden passen daar perfect bij!
19.08.2022vanKoopmans Nog nooit zulke fijne banden gehad. Zijn stil en zien er goed uit.